lördag 25 december 2010

#prataomdet

Jag vill att det pratas mer om sexsynen "män vill ha sex. om de duger efter granskning ger kvinnor dem sex. i utbyte får de exempelvis njutning. män ska ha haft många partners, för det innebär att han har klarat många granskningar. det är inte önskvärt att kvinnor har många partners, för det innebär att deras krav är låga och då devalveras ju varje enhet sex de delar ut".

Några har skrivit jättebra om det. Läs:
http://prataomdet.se/2010/12/17/jag-ar-en-schysst-kille/
http://hughgrantochjag.blogspot.com/2010/12/om-att-vara-en-inte-sarskilt-schysst.html

Detta är inte en historia om ett övergrepp, utan om hur jag blev påverkad av hur en kille "ska" vara:

Vi hånglade i hennes säng. Det blev hett. Hon berättade hur mycket hon älskade sex. Jag sa att jag ville inte ligga ikväll. Varför? (lysande exempel faktiskt. att jag känner att jag måste förklara varför jag inte ville) Jag tyckte inte om henne speciellt mycket. Jag var inte jätteerfaren och lite rädd för att göra fel. Jag hade tänkt typ "note to future self - det är inte värt det" om en liknande situation tidigare. Det kändes inte rätt helt enkelt.

Hon ifrågasatte inte. Det var okej. Take it slow. Perfekt. Vi fortsatte. Det var najs.

Hon: Du är så elak
Jag: ?
Hon: Som kåtar upp mig såhär när du ändå inte vill ligga med mig

Jag borde naturligtvis ha blivit förbannad. Det blev jag inte. Vad hade jag att bli arg på liksom? Att hon ville ligga med mig? Såatteeh? Jag kommer inte ihåg exakt vad jag tänkte och kände, men det handlade om att
"jag har ju trots allt inte legat med så många"
"är jag helt cp i huvet som inte vill ligga?"
"jag får ju inte chansen så ofta"
"det spelar inte så stor roll för mig, så jag kan väl göra henne glad då"

Till slut sa jag okej, nu har vi sex. Det var sådär för mig.

2 kommentarer:

  1. Otroligt intressant tanke om varför män ska ha haft många sexpartners och kvinnor få. Kommer jag definitivt att fundera vidare på.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag heter Kristin Blom och jag är i färd med att skriva min D-uppsats i socialt arbete på Göteborgs Universitet. Jag hör av mig till dig på grund av att du har publicerat en text på prataomdet.se. Min uppsats handlar om sex i "gråzonen", precis det som prataomdet handlar om. Jag vill se om det på något sätt går att identifiera gråzonen mellan "bra sex" och "våldtäkt/övergrepp", och i så fall hur.

    Min avsikt är att försöka hitta ett språk för att vi ska kunna prata om det, vilket det verkar finnas ett stort behov utav. Din berättelse är en bland många som skulle kunna bidra till detta. Det är därför jag hör av mig till dig. Vad jag vill titta på är om det finns något gemensamt bland alla dessa berättelser, och vad det i så fall är. Jag tänker att denna uppsats kan bidra med att skapa ett språk kring sex som är mer nyanserat, och då behöver berättelser från gråzonen komma fram i ljuset. Jag tänker mig att många som läser uppsatsen kommer att känna igen sig, och förhoppningsvis uppmuntras till att också prata om det.

    Jag är inte ute efter att göra någon illa eller att utelämna någon. Jag kommer inte att skriva ut varken namn eller bloggadresser. Däremot kommer jag att skriva vilken sajt jag får berättelserna ifrån så kan jag inte lova fullständig anonymitet. Jag kommer att använda mig av många berättelser (antal är beroende av hur många som samtycker, men inte mindre än 30 berättelser), och vissa kommer jag att citera kort, vissa citerar jag inte alls. Jag har haft vissa krav på texterna, och dessa krav uppfyller din text. Kraven är att det inte ska vara för kort, man ska inte prata om att prata om det, utan det ska vara en berättelse, alltså en (eller flera) händelser.

    I princip så finns texten redan där för mig att använda. Jag tycker ändå att det är viktigt att höra av mig och informera be om samtycke från dig för att få använda den. Du har härmed möjlighet att säga nej, vilket jag menar är en viktig möjlighet, med tanke på sammanhanget.

    Alltså, godkänner du att jag använder din text på prataomdet.se i min uppsats?

    Skicka ett svar till mig så snart du kan på denna adress: kristinblomskriveromdet@gmail.com.

    Med vänlig hälsning

    Kristin Blom

    SvaraRadera